slow

Alain SlowDad Senocq. Fransman, bosatt i Stockholm, Sverige, Norden, Europa, Världen. A NeverEndingHippie som gärna skulle starta en Slow Society men som å andra sidan kom på att även det får ta tid som en konsekvens av själva grundfilosofin....

Snusmumriken

Kategori: Fransk Soppa

Mumintrollfamiljen är en värld som jag lärt mig älska när jag flyttade till Sverige. En värld fylld av varelser som tecknar så fint så många av våra mänskliga drag och placerar dem i en värld för oss att betrakta. Var och en av oss finner drag av en själv i en eller fler av dessa underbara figurer. Några av de bi-figurer som jag tar till mig är t.ex Snusmumriken. Så står det om honom i wikipedia:
____________________________________________________________________________________________________

En vagabond som är Mumintrollets allra bästa vän. Till skillnad från Mumintrollets andra vänner framstår inte Snusmumriken som ett barn utan lever på egen hand. Han är lite av en ensamvarg som vandrar söderut när vintern kommer, men också klok och musikalisk. Han är också en livsnjutare som inte bryr sig om att samla på saker, men icke-samlandet kan också ses som en del i hans anarkistiska drag. Han avskyr förbud, parkvakter och poliser - alla former av tillsatta auktoriteter. Snusmumrikens utmärkande drag är hans gröna kläder, att han bor i tält och att han spelar munspel (i böckerna kallad "munharmonika"). Snusmumriken dyker upp först i Kometen kommer. Han är son till Joxaren och äldre Mymlan, vilket gör honom till Lilla Mys yngre halvbror.
____________________________________________________________________________________________________

En ensam själ som vandrar med sitt munspel söderut när vintern kommer...

Här bifogar jag några toner från en annan snusmumriken:

http://my.swedenblue.com/Slow/WP_Together_with_my_loneliness.mp3

 

 

 

Kommentera inlägget här: